Jongeman voor de Dirk (van den Broek) wijst zijn vriendin op het reclamebord van de supermarkt: ‘Kijk, een enorme taalfout. Meld u aan … dat moet natuurlijk met een t: meldt u aan.’
Letterblog
Letterheldin Brigitte Buissink beschrijft wat haar op taalgebied opvalt in de media en in haar omgeving: van markante trends tot tenenkrommende ergernissen.
Het moet heus een keer gezegd worden: de spellingcorrector in diverse Microsoft Office-programma’s adviseert de gebruiker onjuiste spellingcorrecties door te voeren.
Er is iets merkwaardigs aan de hand in de Nederlandse taal: aan de ene kant worden zaken steeds persoonlijker, terwijl aan de andere kant schrijvers alle registers opentrekken om maar zo onpersoonlijk en indirect mogelijk te communiceren.
Mijn vermoeden dat onlangs iedereen – behalve ik – weer eens per e-mail een taal-oekaze heeft ontvangen, wordt iedere dag weer iets donkerder bruin. Want WAAROM schrijft plots het hele land duizendtallen in cijfers mét punt?
Net gelezen in het Parool: H&M opent een flagshipstore in het pand van Maison de Bonneterie aan het Rokin. De winkel gaat in het najaar van 2015 open. Volgens de Zweedse modeketen wordt het een ‘luxueus warenhuis van internationale allure op een iconische locatie’.
De letterlijke betekenis van iconisch is: ‘beeldend van aard, als een beeld’, maar het wordt gebruikt als ’toonaangevend’.
Waar blijft de tijd toch? Bijna dagelijks kom ik interessante blogonderwerpen tegen, maar vind de tijd niet erover te schrijven.
De copywriters van Albert Heijn hebben een nieuw bijvoeglijk naamwoord omarmd: volzoet. Kocht ik op maandag al volzoete tomaten, blijk ik dinsdag volzoete aardbeien in mijn mandje te hebben liggen.
Deze kop trof ik zojuist boven een krantenartikel aan. Inhoudelijk al een treurige mededeling, maar ook syntactisch niet bepaald vrolijk makend.
‘Hoe erg is dat’ is erg. Maar ‘zometeen’, hoe erg is dat?