Letterblog

Letterheldin Brigitte Buissink beschrijft wat haar op taalgebied opvalt in de media en in haar omgeving: van markante trends tot tenenkrommende ergernissen.

Loop toch door

Jongeman voor de Dirk (van den Broek) wijst zijn vriendin op het reclamebord van de supermarkt: ‘Kijk, een enorme taalfout. Meld u aan … dat moet natuurlijk met een t: meldt u aan.’

Het persoonlijk maken

Er is iets merkwaardigs aan de hand in de Nederlandse taal: aan de ene kant worden zaken steeds persoonlijker, terwijl aan de andere kant schrijvers alle registers opentrekken om maar zo onpersoonlijk en indirect mogelijk te communiceren.

Punt uit

Mijn vermoeden dat onlangs iedereen – behalve ik – weer eens per e-mail een taal-oekaze heeft ontvangen, wordt iedere dag weer iets donkerder bruin. Want WAAROM schrijft plots het hele land duizendtallen in cijfers mét punt?

Iconiksniet

Net gelezen in het Parool: H&M opent een flagshipstore in het pand van Maison de Bonneterie aan het Rokin. De winkel gaat in het najaar van 2015 open. Volgens de Zweedse modeketen wordt het een ‘luxueus warenhuis van internationale allure op een iconische locatie’.

Iconetniet

De letterlijke betekenis van iconisch is: ‘beeldend van aard, als een beeld’, maar het wordt gebruikt als ’toonaangevend’.

1 2 3 4 5 6 7 8
Letterhelden - Tekst- & communicatie-experts Amsterdam